Vissza a honlapra -- Back to home page
Vissza az oktatás lapra -- Back to teaching page
Hallgatói vélemények
Válogatás a korábbi évek hallgatói észrevételeiből. Az első a markmyprofessor.hu-ra, a többi a neptunra írt véleményeket szemlézi, és tartalmazza a saját válaszaimat is.
markmyprofessor.hu
neptun 2014-18
neptun 2019
neptun 2020
neptun 2021
GYÖRGYI Géza
Elméleti mechanika A
Tudnivalók az órákról:
Külön indítunk szorgalmi (kurzuskód:1) ill. normál (2) szintű kurzust (a megfelelő gyakorlatok jele 3 ill. 4). Bárki bármelyik szintre jelentkezhet, a szorgalmit az elsőben emelt szintet végzett hallgatók, valamint az alapszintről érkezett, a szintemelkedéssel járó többletmunkát vállalók számára ajánlom. Az órák anyagát vetítjük, a diasorozat alkotja a jegyzetet.
A tárgy alapkövetelménye a normál szintű anyag, a
szorgalmi kurzus a magasabb előképzettségű hallgatóknak nyújt
kihívást. Az utóbbi szint nem kötelesség, hanem
lehetőség, rendhagyó megoldás a anyagban gyorsabban haladni
kívánók számára.
Tudnivalók a diasorról:
Nem végleges, a félév
során szerkeszthetem, elsősorban magyarázatokkal, ábrákkal
bővülhet, míg az anyag nagyjából változatlan marad az ősz
folyamán. Változtatásokat néha hallgatók is javasolnak,
például valahova bővebb indoklást kérnek, erre mindig nyitott
vagyok. A vizsgaidőszak alatt a szöveg nem változik, de a
következő szeptemberig jelentősen módosulhat. Az
aktuális diasor innen letölthető PDF-ben. Verziószámot
nem hordoz, az időpecsét egyértelműen azonosítja. Magyarázó
szövegekkel is el van látva, hogy jegyzetként is használható
legyen. Mindazonáltal nem hagyományos tankönyv, az anyaga
több, vele erősen átfedő tantárgyhoz illesztve készült, azokra
is épít, miközben egy-egy részüket átismétli. E tantárgyak
anyagai az elmúlt öt évben lényegesen változtak, a
harmonizáció nem mindenütt tökéletes.
Hallgatók
észrevételeit a diákkal kapcsolatban -- pl. bizonyos rész túl
könnyű, túl nehéz, túl van magyarázva, nem elég részletes,
aztán noha én előzményekre hivatkozom, de ezeket soha nem
tanulták, vagy fordítva, amit újként adnék elő, azt más
tantárgyból éppen pár hete tanulták, stb. -- a félév közben is
szívesen veszem.
Mindkét szinthez
ugyanazt a diasort használjuk, a csak szorgalmi szintű
részeket (*) jelöli, ezek normál szinten nem kötelezők. A (**)
szakaszok az egyik szinten sem követelmények, de ha valaki
tájékozott bennük, abból könnyen lehet jeles. A (⚭)
szimbólum utal az elsős vagy párhuzamos tárgyakkal jelentősen
átfedő részekre, (⚭-e) arra, ha csak emelt elsős szinten
szerepelt (a tudomásom szerint). Más kurzusok anyagai
változhatnak, a hallgatók visszajelzéseire számítok.
A diákon sajtóhibák felfedezése a hallgató megítélését a vizsgán javíthatja.
Az előadás alatt a
vetített diákon a címekre, listákra, egyenletekre és ábrákra
koncentráljanak. Más szövegeket az előadás alatt ne
olvassanak, azért kerültek oda, hogy a diasorozat könyvszerű
jegyzetként önállóan is használható legyen. Esetleg a vetített
pirossal kiemelt szövegek,
új fogalmak olvashatók, ám a
szóbeli magyarázatban ezek is szerepelnek, az utóbbit tessék
figyelni.
Néhány technikai megjegyzés a PDF fájlról. A diák formátuma
fekvő A5, ha Acroread-del nyomtatják, akkor a nyomtatási
opciók grafikus felületén az egyik legördülő menüben
megadhatják, hogy két fekvő A5 lap kerüljön egy álló A4-re. A
hiperhivatkozások a szövegben kékre
vannak színezve, ilyen minden hivatkozás az egyenletekre,
ábrákra, fejezetekre. Kattintás visz a céloldalra
(előfordulhat, hogy az éppen előtte levőre). Az Acroread a
hiperugrás után az ALT-"balra nyíl" lenyomására visszavisz a
hivatkozó oldalra, ráadásul több egymást követő ugrást
megjegyez, s közöttük az ALT-"jobbra/balra nyilak" révén
közlekedhetünk. Az Okular PDF-nézőben a SHIFT-ALT-"nyilak"
használhatók. A PDF-nézők eszköztár-lécére kitehetők az "előző
/ previous view" és a "következő / next view" gombok, én így
használom.
Tudnivalók a vizsgáról:
A vizsgaanyag a diasor, a szinteknek megfelelően. Innen letölthető a tételsor. Az egyes tételek tematikáit nem írtuk ki részletesen, ezek a tartalomjegyzékből visszakereshetők. Terjedelmesebb tétel esetén a vizsgázóval megbeszélem az elvárt, szűkebb tematikát. Jó néhány tétel oly mértékben átfed az elsős anyaggal, hogy vizsgatételként nem adom ki (jele ß) de mellékkérdést feltehetek a témájából. A szorgalmi szintű tételeket (*) jelöli, ilyen lehet tétel része is. A félév végén külön konzultáció alkalmával a tételeket átbeszéljük.
Jelenléti időszakban a feleletet táblánál adja elő
a hallgató a jegyzeteiből, melyeket a helyszíni felkészülése
során vetett papírra. Távvizsgán a teams értekezletbe jelentkezett hallgató
felkészül, az ezalatt készített jegyzetét lefotózza, velem
megosztja, s a részleteit nekem elmagyarázza.
A vizsga belépője a helyszínen
feltett egyszerű kérdés, amellyel a teljesen felkészületlen
hallgatókat próbáljuk kiszűrni, ezzel nekik, a többi
várakozónak és nekem is időt takarítva meg. Mentesülnek ez
alól azok a hallgatók, akik az alábbi feltételeknek legalább
az egyikét teljesítik.
a) Egy legalább 4 pontot, vagy két 3 pontot, vagy három 2
pontot érő gyakorló feladat megoldását mutatja be (az egyes
feladatok 50 dia oldalnál ne legyenek közelebb egymáshoz).
Jegyzetből táblánál, online vizsgán a hozott anyagot vagy
feltölve, vagy megosztva, s mindkét esetben élőszóval
magyarázza.
b) Valamely Ortvay versenyen egy newtoni, relativisztikus vagy
kvantummechanikai feladatra beküldött megoldása legalább 70
pontot szerzett (hozza másolatban a kitűzött feladatot, a
megoldását, és a pontszámok hirdetményét, vagy ezeket az
interneten mutassa meg).
c) Ortvay verseny bármilyen témájú feladatának megoldását adta
elő a hivatalos eredményhirdetésen (a verseny honlapjával
igazolható).
d) Newtoni, relativisztikus vagy kvantummechanikai témájú
dolgozatáról TDK-konferencián előadást tartott egy éven belül
(mutassa be a konferencia programját vagy a dolgozatát).
A tételek
különböző nehézségi fokúak, mást kap, aki jelest szeretne, mást, aki
hármas-négyest, esetleg csak átmenni kíván. Az
elképzelésükről a vizsga elején érdeklődöm, mindazonáltal
könnyű tételből indulva is lehet jobb jegyet szerezni, csak
hosszabb ideig tart. A legnehezebb
megbukni, nagyon hosszú időt is vesz igénybe, célszerű
kerülni.
Mellékkérdések: A
tételről szóló felelet után bármely anyagrészből kisebb
mellékkérdéseket is feltehetek, tipikusan 2-3-at, ez a végső eredményt tetszőleges
irányban változtathatja. Ha valaki két jegy között áll, akkor
további mellékkérdésekkel javíthatunk is, ilyenkor az alsó
jegy alá rontani nem lehet. Bukástól esetleg menthetnek mellékkérdésekre adott jó válaszok. Gyors
ötös ill. normál szinten (*)-os tételes vizsga esetén több és nehezebb mellékkérdést adhatok.
Gyors ötös: Ennek két
fő fajtája van. (a) Jelest a legrövidebb idő alatt úgy lehet
szerezni, ha a hallgató nem az általam előadott anyagból
vizsgázik, hanem azon kismértékben túlmenő kérdésemet
válaszolja meg táblánál. (Távvizsgánál az írásának "élő
közvetítését" a hallgatónak kell megoldania, pl. digitális
táblával. de papírra is írhat, azt soronként közelebbről
mutatva.) Ilyenkor nincs felkészülési idő, viszont segítek a
felelet közben, s ha nem megy, akkor presztízsveszteség nélkül
tételt kérhet a jelölt és visszavonulhat felkészülni. (b)
Tétel nélkül még úgy lehet vizsgázni, ha valaki a diákról egy
[7] pontos feladatot írásban kidolgoz (keressenek rá a "[7]" karaktersorra). Egyfajta
Ortvay feladatmegoldásról van szó, lehetőleg numerikus
demonstrációval;
a megoldást érdemes latexben vagy python naplóban készíteni.
Egyeztessenek velem előre, melyik hétpontos példát szeretnék
választani, azért hogy az adott szezonban mindegyik legfeljebb
egyszer kerüljön elő. A megoldást az alkotója nekem személyes
teams beszélgetés keretében a vizsga előtt
elmagyarázza, így ott
már csak a mellékkérdésekre szorítkozunk. Akármilyen szintű
kurzusról érkezik a
hallgató, gyors ötös esetén a mellékkérdések a teljes, azaz a (*)-os részeket is tartalmazó
anyagból
érkezhetnek.
Megjelenés sorrendje: Vezetékneveik, azután keresztneveik ábécé sorrendjében tessék érkezni, az összes jelentkezőt a Neptunról kiolvashatják. 9:15-kor kezdünk, ekkor jelenjen meg az első négy hallgató, majd kétóránként három-három, ameddig a jelentkezettek sora tart. Ha valaki más időben szeretne jönni, cserélhet valakivel, s majd szóljanak erről nekem, ha sorra kerülnek. Ha nem tudott cserélni, s nagyon fontos a módosítás, jelezze nekem. A vizsganapon a saját időpontjuknál korábban is érdeklődhetnek a vizsga alakulása felől.
A vizsga időtartama kiszámíthatatlan, nem tudom garantálni a sorra kerülést a megjelenés idejében. Érkezéskor mindenképpen szóljanak bele az értekezletbe, akár vizsga közben is, hogy megbeszélhessük az időtervüket.
Halasztás: Aki bejelenti a tétel kiadása előtt, hogy nem tud aznap vizsgázni, azt igazoltan hiányzónak bejelölöm, és károsodás nélkül jelentkezhet későbbi időpontra (ha ilyet talál). Aki akart volna, de nem tudott leiratkozni, szóljon nekem, meg sem kell jelennie.
További vizsgaidőpontok: A kiírtakon felül is kérhetnek időpontokat, a teljesítést nem garantálom, de lehet rá esély.
Vissza az oktatás lapra -- Back to teaching page
Utoljára érintve 2023 január – Last touched January, 2023 – Touché la dernière fois Janvier 2023.