Vissza a honlapra -- Back to home page


Vissza az oktatás lapra -- Back to teaching page




Hallgatói vélemények

Válogatás a korábbi évek hallgatói észrevételeiből. Az első a markmyprofessor.hu-ra, a többi a neptunra írt véleményeket szemlézi, és tartalmazza a saját válaszaimat is.

markmyprofessor.hu
neptun 2014-18
neptun 2019
neptun 2020
neptun 2021









GYÖRGYI Géza

Elméleti mechanika A

Tudnivalók az órákról:

Külön indítunk szorgalmi (kurzuskód:1) ill. normál (2) szintű kurzust (a megfelelő gyakorlatok jele 3 ill. 4). Bárki bármelyik szintre jelentkezhet,  a szorgalmit az elsőben emelt szintet végzett hallgatók, valamint az alapszintről érkezett, a szintemelkedéssel járó többletmunkát vállalók számára ajánlom. Az órák anyagát vetítjük, a diasorozat alkotja a jegyzetet.

A tárgy alapkövetelménye a normál szintű anyag, a szorgalmi kurzus a magasabb előképzettségű hallgatóknak nyújt kihívást.  Az utóbbi szint nem kötelesség, hanem lehetőség, rendhagyó megoldás a anyagban gyorsabban haladni kívánók számára.

Tudnivalók a diasorról:

Nem végleges, a félév során szerkeszthetem, elsősorban magyarázatokkal, ábrákkal bővülhet, míg az anyag nagyjából változatlan marad az ősz folyamán. Változtatásokat néha hallgatók is javasolnak, például valahova bővebb indoklást kérnek, erre mindig nyitott vagyok. A vizsgaidőszak alatt a szöveg nem változik, de a következő szeptemberig jelentősen módosulhat. Az aktuális diasor innen letölthető PDF-ben. Verziószámot nem hordoz, az időpecsét egyértelműen azonosítja. Magyarázó szövegekkel is el van látva, hogy jegyzetként is használható legyen. Mindazonáltal nem hagyományos tankönyv, az anyaga több, vele erősen átfedő tantárgyhoz illesztve készült, azokra is épít, miközben egy-egy részüket átismétli. E tantárgyak anyagai az elmúlt öt évben lényegesen változtak,  a harmonizáció nem mindenütt tökéletes.

Hallgatók észrevételeit a diákkal kapcsolatban -- pl. bizonyos rész túl könnyű, túl nehéz, túl van magyarázva, nem elég részletes, aztán noha én előzményekre hivatkozom, de ezeket soha nem tanulták, vagy fordítva, amit újként adnék elő, azt más tantárgyból éppen pár hete tanulták, stb. -- a félév közben is szívesen veszem.

Mindkét szinthez ugyanazt a diasort használjuk, a csak szorgalmi szintű részeket (*) jelöli, ezek normál szinten nem kötelezők. A (**) szakaszok az egyik szinten sem követelmények, de ha valaki tájékozott bennük, abból könnyen lehet jeles.  A (⚭) szimbólum utal az elsős vagy párhuzamos tárgyakkal jelentősen átfedő részekre, (⚭-e) arra, ha csak emelt elsős szinten szerepelt (a tudomásom szerint).  Más kurzusok anyagai változhatnak, a hallgatók visszajelzéseire számítok.

A diákon sajtóhibák felfedezése a hallgató megítélését a vizsgán javíthatja.

Az előadás alatt a vetített diákon a címekre, listákra, egyenletekre és ábrákra koncentráljanak. Más szövegeket az előadás alatt ne olvassanak, azért kerültek oda, hogy a diasorozat könyvszerű jegyzetként önállóan is használható legyen. Esetleg a vetített   pirossal kiemelt szövegek, új fogalmak olvashatók, ám a szóbeli magyarázatban ezek is szerepelnek, az utóbbit tessék figyelni.

Néhány technikai megjegyzés a PDF fájlról. A diák formátuma fekvő A5, ha Acroread-del nyomtatják, akkor a nyomtatási opciók grafikus felületén az egyik legördülő menüben megadhatják, hogy két fekvő A5 lap kerüljön egy álló A4-re. A hiperhivatkozások a szövegben kékre vannak színezve, ilyen minden hivatkozás az egyenletekre, ábrákra, fejezetekre. Kattintás visz a céloldalra (előfordulhat, hogy az éppen előtte levőre). Az Acroread a hiperugrás után az ALT-"balra nyíl" lenyomására visszavisz a hivatkozó oldalra, ráadásul több egymást követő ugrást megjegyez, s közöttük az ALT-"jobbra/balra nyilak" révén közlekedhetünk. Az Okular PDF-nézőben a SHIFT-ALT-"nyilak" használhatók. A PDF-nézők eszköztár-lécére kitehetők az "előző / previous view" és a "következő / next view" gombok, én így használom.

Tudnivalók a vizsgáról:

A vizsgaanyag a diasor, a szinteknek megfelelően. Innen letölthető a tételsor. Az egyes tételek tematikáit nem írtuk ki részletesen, ezek a tartalomjegyzékből visszakereshetők. Terjedelmesebb tétel esetén a vizsgázóval megbeszélem az elvárt, szűkebb tematikát. Jó néhány tétel oly mértékben átfed az elsős anyaggal, hogy vizsgatételként nem adom ki (jele ß) de mellékkérdést feltehetek a témájából. A szorgalmi szintű tételeket (*) jelöli, ilyen lehet tétel része is. A félév végén külön konzultáció alkalmával a tételeket átbeszéljük.   

Jelenléti időszakban a feleletet táblánál adja elő a hallgató a jegyzeteiből, melyeket a helyszíni felkészülése során vetett papírra.  Távvizsgán a teams értekezletbe jelentkezett hallgató felkészül, az ezalatt készített jegyzetét lefotózza, velem megosztja, s a részleteit nekem elmagyarázza.

A vizsga belépője a helyszínen feltett egyszerű kérdés, amellyel a teljesen felkészületlen hallgatókat próbáljuk kiszűrni, ezzel nekik, a többi várakozónak és nekem is időt takarítva meg. Mentesülnek ez alól azok a hallgatók, akik az alábbi feltételeknek legalább az egyikét teljesítik.
a) Egy legalább 4 pontot, vagy két 3 pontot, vagy három 2 pontot érő gyakorló feladat megoldását mutatja be (az egyes feladatok 50 dia oldalnál ne legyenek közelebb egymáshoz). Jegyzetből táblánál, online vizsgán a hozott anyagot vagy feltölve, vagy megosztva, s mindkét esetben élőszóval magyarázza.
b) Valamely Ortvay versenyen egy newtoni, relativisztikus vagy kvantummechanikai feladatra beküldött megoldása legalább 70 pontot szerzett (hozza másolatban a kitűzött feladatot, a megoldását, és a pontszámok hirdetményét, vagy ezeket az interneten mutassa meg).
c) Ortvay verseny bármilyen témájú feladatának megoldását adta elő a hivatalos eredményhirdetésen (a verseny honlapjával igazolható).
d) Newtoni, relativisztikus vagy kvantummechanikai témájú dolgozatáról TDK-konferencián előadást tartott egy éven belül (mutassa be a konferencia programját vagy a dolgozatát).

A tételek különböző nehézségi fokúak, mást kap, aki jelest szeretne, mást, aki hármas-négyest, esetleg csak átmenni kíván. Az elképzelésükről a vizsga elején érdeklődöm, mindazonáltal könnyű tételből indulva is lehet jobb jegyet szerezni, csak hosszabb ideig tart. A legnehezebb
megbukni, nagyon hosszú időt is vesz igénybe, célszerű kerülni.

Mellékkérdések: A tételről szóló felelet után bármely anyagrészből kisebb mellékkérdéseket is feltehetek, tipikusan 2-3-at, ez a végső eredményt tetszőleges irányban változtathatja. Ha valaki két jegy között áll, akkor további mellékkérdésekkel javíthatunk is, ilyenkor az alsó jegy alá rontani nem lehet. Bukástól esetleg menthetnek mellékkérdésekre adott jó válaszok. Gyors ötös ill. normál szinten (*)-os tételes vizsga esetén több és nehezebb mellékkérdést adhatok

Gyors ötös: Ennek két fő fajtája van. (a) Jelest a legrövidebb idő alatt úgy lehet szerezni, ha a hallgató nem az általam előadott anyagból vizsgázik, hanem azon kismértékben túlmenő kérdésemet válaszolja meg táblánál. (Távvizsgánál az írásának "élő közvetítését" a hallgatónak kell megoldania, pl. digitális táblával. de papírra is írhat, azt soronként közelebbről mutatva.) Ilyenkor nincs felkészülési idő, viszont segítek a felelet közben, s ha nem megy, akkor presztízsveszteség nélkül tételt kérhet a jelölt és visszavonulhat felkészülni. (b) Tétel nélkül még úgy lehet vizsgázni, ha valaki a diákról egy [7] pontos feladatot írásban kidolgoz (keressenek rá a "[7]" karaktersorra). Egyfajta Ortvay feladatmegoldásról van szó, lehetőleg numerikus demonstrációval; a megoldást érdemes latexben vagy python naplóban készíteni. Egyeztessenek velem előre, melyik hétpontos példát szeretnék választani, azért hogy az adott szezonban mindegyik legfeljebb egyszer kerüljön elő.  A megoldást az alkotója nekem személyes teams beszélgetés keretében a vizsga előtt elmagyarázza, így ott már csak a mellékkérdésekre szorítkozunk. Akármilyen szintű kurzusról érkezik a hallgató, gyors ötös esetén a mellékkérdések a teljes, azaz a (*)-os részeket is tartalmazó anyagból érkezhetnek.  

Szorgalmi tételek normál szintű vizsgán: Normál szinten vizsgázó előre kiválaszthat hét nehéz tételt, ezek a csak szorgalmiak (*) ill. a nehezebb normál tételek (#), melyek egyikéből kérdezem ki a vizsgán. Legföljebb két # jelű normál tétel vehető be, s a kiválasztott tételek lehetőleg ne csoportosuljanak. A hét kiszemelt tétel listáját teams-en küldjék el nekem jóváhagyásra.  A vizsgán a szűkebb tematika miatt a mellékkérdések nagyobb hangsúlyt kaphatnak. 

Megjelenés sorrendje: Vezetékneveik, azután keresztneveik ábécé sorrendjében tessék érkezni, az összes jelentkezőt a Neptunról kiolvashatják. 9:15-kor kezdünk, ekkor jelenjen meg az első négy hallgató, majd kétóránként három-három, ameddig a jelentkezettek sora tart. Ha valaki más időben szeretne jönni, cserélhet valakivel, s majd szóljanak erről nekem, ha sorra kerülnek. Ha nem tudott cserélni, s nagyon fontos a módosítás, jelezze nekem. A vizsganapon a saját időpontjuknál korábban is érdeklődhetnek a vizsga alakulása felől. 

A vizsga időtartama kiszámíthatatlan, nem tudom garantálni a sorra kerülést a megjelenés idejében. Érkezéskor mindenképpen szóljanak bele az értekezletbe, akár vizsga közben is, hogy megbeszélhessük az időtervüket.

Halasztás: Aki bejelenti a tétel kiadása előtt, hogy nem tud aznap vizsgázni, azt igazoltan hiányzónak bejelölöm, és károsodás nélkül jelentkezhet későbbi időpontra (ha ilyet talál). Aki akart volna, de nem tudott leiratkozni, szóljon nekem, meg sem kell jelennie.

További vizsgaidőpontok: A kiírtakon felül is kérhetnek időpontokat, a teljesítést nem garantálom, de lehet rá esély. 

Vissza az oktatás lapra -- Back to teaching page


Utoljára érintve 2023 január Last touched January, 2023 – Touché la dernière fois Janvier 2023.