Vissza -
Back - Retour
NEPTUNRA FELTÖLTÖTT VÉLEMÉNYEK
Alább hallgatók véleményét idézem, melyet a másodikosoknak a
2019-i őszi félévben előadott
Elméleti Mechanika A
(EM/A)
tárgyhoz fűztek.
Minden véleményezőnek köszönöm, hogy vette a
fáradságot az értékeléshez. Azért itt osztom meg véleményeket,
hogy válaszolhassak is rájuk, talán hasznos olvasmány lesz.
Sajnos november-decemberben elhúzódó megfázástól nem
tudtam szabadulni, emiatt az épületben is téli sapkát kellett
viselnem, többször késtem, s bizonyára az előadások sem lehettek
olyanok, mintha egészségesen tartottam volna azokat.
Alapszint
Alapszintes hallgatótól vélemény az EM/A szakmai tartalmáról nem
érkezett, minden megjegyzés a módszert, a mennyiséget, vagy az én
magatartásomat érintette. Amennyiben nem volt értékelhető 52 óra
mondanivalója, nem érezték, hogy szellemileg épültek, az súlyos
oktatói kudarc!
I. Az oktató lenézi az
alapszintű hallgatókat, és gyakran beléjük köt!
Ha ez igaz, nemcsak oktatónak, embernek is alkalmatlan
pszichopatáról van szó. De rámondani nem elég, hol vannak a példák,
idézetek, történetek?
Az alapszintet épp azért választottam külön, hogy az előző évből az
alapról érkezők számára reálisan teljesíthető anyagot nyújthassak.
Így lennék az ”alaposakat” lenéző oktató? Elvileg még lehetek,
nézzük tehát a konkrétumokat.
A kurzus elején megbeszéltem a hallgatókkal, hogy bárki bármikor
elmehet, de azelőtt ezt jelezze, s volt olyan tapintatos kolléga is,
aki előre szólt, hogy egy ideig rendszeresen később fog bejönni.
Hallgató tízóraizhatott, uzsonnázhatott, feltéve, hogy ez nem
tartott tíz percnél tovább. Kérdéseket bátorítottam, s óra közben,
de különösen az órák végén a teljes félév során számtalanszor
kérdeztek is – ez nem megfélemlített hallgatókra vall. Rendszeresen
érdeklődtem, meddig jutottak az elsős tárgyakban, melyekre az EM/A
épül, többször megszavaztattam a hallgatókat, valamely elsős anyagot
ismételjek-e, s arról is, hogy megfelelő-e a haladási ütem. Ez
ugyanaz a kötekedő oktató, akiről az alábbiakban írtak?
“Az alapszintű hallgatók tudását teljesen lenézte, gyakori
megjegyzések hangzottak el ennek kiemelésére. Ha valaki "rosszat"
kérdez azt az egész csoport számára világossá tette, hogy a
hallgató "nem ide való". Az évfolyam jó részére jellemző, hogy
gyomorgörccsel ült be órára nehogy belekössenek egy köhintés
miatt."
Milyen megjegyzések? Az idézőjelbe tett “a hallgató nem ide való”
bizonyosan nem hangzott el, Azt visszajeleztem, ha egy kérdés
valójában elsős anyagot érintett. Ugyanis az EM/A tematikájának
előző tárgyakkal való átfedése miatt a hallgatóknak tisztába
kellett azzal jönnie, melyek az új részek itt, miközben nem
várhattam el, hogy emlékezzen az előző tanév teljes
vizsgaanyagára. Jobb, ha ezt a vizsga előtt tisztázzuk, a
hallgatókat próbáltam orientálni vele, ez nem
személyeskedés.
A gyomorgörcshöz vezető kötözködés olyan súlyos probléma, hogy jó
lenne idézetekkel alátámasztani. Ilyen helyzetben az egyetemnek
erélyesen fel kell lépnie, nehogy országos hír legyen belőle. Ha
tényleg úgy történt…
Konkrétum lenne a „nehogy belekössenek egy köhintés miatt”? Miről
beszél a T. véleményező? Az előfordult, hogy valaki 5-7 perces
időközönként fél-egy tucatszor, nyitott szájjal a levegőbe
köhögött, az elfedésre semmiféle kísérletet nem téve.
Járványveszély nélkül is a civilizált viselkedés minimuma, hogy
megpróbálja zárni a száját, vagy a könyökhajlatát helyezni elé,
később pedig előkerít egy zsebkendőt, ezért a többedik, nyíltan
levegőbe köhögés után fel kellett kérnem valamiféle
óvintézkedésre. Ez az ”évfolyam jó részé”-t megfélemlítő
belekötés?
Előre jelzem, hogy a sorozatos, takarás nélküli levegőbe köhögést
ezután is szóvá teszem, ne tessék megsértődni.
“az oktató nem mindig volt tiszteletteljes,
sokszor "piszkált" egyes hallgatókat”
Mivel? Egy kolléga egyszer egyenesen ülve elszundított –
bizonyára érdekesebben kellett volna előadnom – előttem 2-3
méterre. Nem is bántotta senki egy ideig, de hosszabban nem
ajánlatos az ilyen tartás, felborulhat, vagy más meglepő dolog
történhet, ezért azt kértem, tapintatosan ébresszék fel. Remélem
nem ezt állítja be a fenti szerző „piszkál”-ásnak. Aztán egyszer
egy hallgató elmélyülten tevékenykedett a laptopján, mire kb. tíz
perc múlva megkérdeztem, a jegyzetet követi-e. „Nem” – válaszolta,
becsukta, majd az órára figyelt. Ez volt piszkálás? Kis, 15-20 fős
csoportról van szó, a tüntetően mással foglalkozás zavarhatja a
többieket, s én még csak nem is kértem a hallgatót, hogy hagyja
abba. Tessék konkrétumot írni, hogy én is tanulhassak belőle.
“Szerintem túl sok, hogy kipécéz magának egy
hallgatót, még ha a hallgató is jócskán tehet erről, és minden
órán lehordja mindenkinek az óra elején. Ezen felül azt sem érzem
jogosnak, hogy bár bátran lehet kérdezni nála elméletileg, de ha
olyan kérdést tesz fel egy hallgató, ami szerinte nem elfogadható
színvonalú, akkor gúnyoldik a hallgatón
Ha hallgató „jócskán tehet” valamiről, akkor hogy lehet őt
„kipécéz”-ni?
Minden óra elején lehord valakit mindenki előtt? Nem normális a
pasas. Vagy nem egészen ez történt? Kíváncsi vagyok ilyen esetekre,
írja ezeket is le.
Arról már volt szó fent, hogy jelzem, ha elsős anyaggal kapcsolatos
a kérdés, s azután válaszolok rá. Ez oktatói visszajelzés, nem
gúnyolódás. Egyszer emelt szinten egy hallgató annyit kérdezett,
hogy kénytelen voltam ebben szünetet kérni, s ilyesmi korábbi
években is előfordult. Ha akarom, ez is megalázó, ha akarom, a
hallgatóknak is hasznos visszajelzés.
A véleményekből nem egy tökéletlen oktató, hanem egy pszichopata
személyiség világlik ki. A tárgy így nem is mehetne tovább, de
eljárás indítása előtt jó lenne idézeteket, történeteket is hallani.
Vagy netalán a sísapkás, nem teljesen egészséges alak csak nem volt
szimpatikus...
Egy alábbi véleményből ide is tartozik: „Egyébként
teljesen
emberséges és jóakaratú”. Hm, ez
ugyanaz az illető?
A
kellemetlenkedő, lenéző személyiség a vizsgán különösen kiélhette
magát – erről nem olvashattunk történeteket.
II. Órakezdés, befejezés
“Az órák pontos kezdését és befejezését nem
tudom miért nem lehetett betartani, standard hogy minden órát
15-20 perccel tartottuk tovább, csak azért hogy "befejezzük
gyorsan" azt az anyagrészt.”
Igaza van a befejezés ügyében, a késő délutáni órákon történt ilyen!
Azonban minden alkalommal engedélyt kértem a hosszabbításhoz – ezt
elfelejtette beleírni. Még csak nem is volt erőltetve, néha
előfordult, hogy többeknek nem felelt meg, akkor vége lett az
órának, s ha egyvalakinek kellett elmennie, ezt bemondta, távozott,
s akkor a többieknek is pár perc alatt befejeztem.
“Az időnek ilyen szinten rugalmas kezelése
(fél órás késések órakezdéskor), és a nagymennyiségű üresjárat,
ami miatt a még sűrűbb lesz az óra, elég nehéz megérteni az
anyagot az előadás után.”
Az utolsó másfél hónapban nem tudtam kijönni egy enyhe de makacs
megfázásból, ezt a hallgatók tudták, egész nap sapkát kellett
hordanom. Addig mindig pontosan kezdtünk, de azután a rossz közérzet
kissé dezorganizált, valóban volt kétszer 15-20p-es késés, ott is
elnézést kértem, most is azt teszem.
A „nagymennyiségű üresjárat” az általam szándékosan beiktatott
szellemi lazításra célozhat. Épp az anyag sűrűsége miatt történt
néha, az idő egyszámjegyű százaléka lehetett. Rendben, nem mindenki
igényli, de éveken keresztül többektől ugyanerre pozitív
visszajelzések is érkeztek. Az anyag nagyságában igaza van, ld.
alább.
„Az óra nagy része abból állt, hogy a tanár úr storizgatott, majd
panaszkodottt hogy nem haladunk elég jól. Az utolsó pár tételt 1
órán belül adta le.”
A
vége igaz, nem is kérdeztem a vizsgán. Nincs rendben, ha az „óra
nagy része” telik sztorizgatásból, de a kurzuson nem egészen így
történt.
III. Óriási az anyag
Az EM/A tárgy sok másikra épül, illetve van velük jelentős átfedése.
Ilyenek az elsős, az EM/A-énál másfélszer nagyobb összes óraszámú
mechanikák, valamint a kétharmad óraszámú matematikai módszerek
tárgy, továbbá a 3. félévi atom- és kvantumfizika kurzus
szórásszámítás fejezetével is van közös anyag. A mi tematikánk
valóban nagy, a tartalomjegyzék és a vizsgatételek listája első
látásra riasztó terjedelmű. Azonban nem az egész új anyag, az
átfedéseket külön jelöltük, s számos tétel nem szerepel alap
szinten. A T. véleményezők ezt alig említik.
2019. speciális problémája, hogy ez volt az első év, amikor a
variációszámítást nem mondták el a matematikai módszerekről szóló
előadáson, míg az EM/A anyaga ezt feltételezve van
összeállítva. Így valóban nagyobb lett az új anyag, mint amennyi
eredetileg volt tervezve, a tiltakozást megértem! A gyakorlati és
vizsgaeredmények viszont azt mutatták, hogy nem voltak irreálisak a
követelmények, az óriási anyagot kifogásoló véleményezésekből ez
teljesen hiányzott. A 2020. év tavaszán alapszinten újra kimaradt a
variációszámítás, várhatóan hosszú távon is így lesz, viszont emelt
szinten visszakerült a matematikai módszerek közé – én is nehezen
követem a változásokat.
“Az anyag mennyisége hatalmas, és emiatta a fontosabb dolgokra nem
jut idő. Pusztán az új anyag is bőven elég lenne, nem kéne leadni
újra két másik tárgy anyagát.”
Lejjebb azt kifogásolták, hogy túl sok előismeretet feltételeztem.
Ha repetitívnek érzi az alapszintet, tessék az emeltre járni.
“A tanár úr magyarázata az órán nagyon nehezen
követhető, ez nem csak az én véleményem, hanem évfolyam szinten
mindenki szerint. A diák közötti ugrálást nem lehet követni, ha
először hall ilyesmiről az ember életében. Az anyag mérete is
túlzottan nagy.”
Köszönöm a visszajelzést, de menet közben is rendszeresen
kérdezgettem, megfelelő-e a tempó, sokszor akkor mentem tovább, ha a
többség rábólintott. Ha a visszaugrásokra gondol, a diák előnye,
hogy vissza lehet menni ahhoz a részhez, amire hivatkozom. Ezzel
majd óvatosabban fogok bánni...
“Az anyag terjedelme hihetetlenül nagy, bőven lehetne belőle
faragni.”
Az alapszint lényegesen meg is volt faragva, mindazonáltal sajnálom,
hogy a variációszámítás újdonsággá vált 2019-ben, ez a tervezettnél
magasabbra emelte a lécet. A vizsgák mégis azt jelezték, hogy nem
volt teljesíthetetlen az anyag.
“Nagyon nehéz
sokszor követni, ahogy a diákon vagy éppen azok között ugrál. Több
dolgot egyértelműnek és tudottnak vesz az anyaggal kapcsolatban,
pedig nagyon nem azok. Egyébként teljesen emberséges és jóakaratú
a Professzor úr. Őrizze meg a humorát :)”
Nem minden elsős vizsgatétel ismeretét vettem természetesnek, de az
ismétlés tempója természetesen gyorsabb volt, mint az új anyagé.
Igyekszem követhetőbbé válni.
A korábbi véleményekben leírt, hallgatókat piszkáló, rajtuk
gúnyolódó alak azonos lenne az itt említett emberséges oktatóval?
Őrizzük meg humorérzékünket!
“Mivel elég sok az anyag, és egy része nehezen emészthető, így
szerintem segítené a megértést, ha kicsit interaktívabbá tenné az
előadást.”
Jobban oda fogok erre figyelni.
Emelt szint
I. Oktatói magatartás
„...Viszont nem mindig van a hallgatókra
figyelemmel.”
Helytelen magatartás, javítandó. Milyen konkrétumra gondolt? A két
nagy késést elismerem, de az utolsó hónapban nem voltam teljesen
egészséges, ezt tetszettek tudni. Az órák hosszabbításához engedélyt
kértem, aki akart, elmehetett, mint mindig máskor is.
Elég sokat cikizett hallgatókat, vagy tett
bántó megjegyzéseket, hiába nem annak szánta a legtöbbjüket. Nem
(nagyon) sokan jártak be hozzá az előadásra (kb. az órát felvevők
1/3-a volt állandó "mag"), ennek ellenére is tett, hogy néhányan,
akik szeretnének bejárni hozzá, elvegye a kedvüket egy-egy
odaszólással.
Valahogy tudassák velem, mi volt bántó, noha nem annak szántam, hadd
nyerjek tapasztalatot. Elijesztett hallgatókról ez a kolléga írt
először!
Ismétlem, tárgyszerű oktatói visszajelzés arról, hogy valami előző
évi anyag, nem cikizés. Más, bántó odaszólásra tessék példát
mondani. Az uzsonnázást alkalmi tíz percre korlátoztam, remélem ez
nem volt bántó.
II. Érdekes, de nagy az
anyag.
Emelt szinten érkeztek tartalmi visszajelzések, köszönöm. Itt is
érződött, hogy a variációszámítás előző, tavaszi félévi elmaradása
az itteni új anyagot növelte. Másfelől örvendetes, hogy a
vizsgaeredmények szerint nem voltak túlzottak a követelmények.
„Jól felépített, érdekes tematika. Kicsit sok
az anyag.”
„Szerintem az évek során kicsit túl nagyra
nőtt az anyag mérete. Ha egy kicsit csökkenne ez a méret, akkor
nem kéne órán átugrani kis fejezeteket, és nyugodtan az anyag
végére lehetne érni.”
Az emelt szint valóban kapott kiegészítést az alaptól történt
szétváláskor, nevéhez méltón. Akkor viszont a variációszámítás még
szerepelt elsőben, ezért kevesebb volt az újdonság az EM/A-ban,
ezért jelent meg néhány kiegészítés. Önöknél valóban minden
eddiginél nagyobb volt az új anyag. 2020 tavaszán a variációszámítás
újra megjelent emelt szinten, ezért feltehetően újból kisebbnek fog
látszani az EM/A új anyaga most ősszel...
Az elsős tárgyakkal való más nagy átfedés miatt ugortunk át egyes
elemi részeket emelt szinten, ha erre gondolt.
„Nagyon tetszett a precízsége és az előadói
stílusa.”
„Tetszett”
„Nagyon okos, nagytudású, nyílt látókörű,
művelt ember. ..."
Örülök, ha épültek a kurzuson, ez volt a cél.
„Mesélt vicces dolgokat, az jó volt. Az első
egy-két előadáson sokat vacakolt igazából a semmivel. A tematikát
el lehetett volna darálni kb. 5 perc alatt, az 50 perc hosszú
jegyzet-tartalomjegyzék és SI prefixumok értelmezést elég soknak
tartom.”
A többi 51 óra hasznos volt? A tematika ismertetését épp a hallgatói
véleményezések egyik kérdése miatt tettem be, de szívesen rövidítem,
köszönöm a tanácsot. Mélyen lesújt, hogy nem értékelte a prefixumok
magyarázatát, pályafutásuk során, de köznyelvben is gyakran
használatos kifejezésekről van szó, nem árt, ha értjük őket.
Hasznos lenne, ha a nehezebben érthető
részeket az oktató a táblára írva magyarázná, nem csak szóban a
fóliák segítségével.
Igaza van. Azonban azt is mondtam Önöknek, hogy előző évi
gerincsérülésem maradandó hatása miatt a hosszabb táblára írás
nehezemre esik. Ezután a nehezebb részeknél sűrűbben fogom a
hallgatókat kérdezni, megfelelő-e a sebesség.
Utoljára érintve 2022. augusztus — Last touched August, 2022 —
Touché la dernière fois en
Août 2022.
Oldal vége - End of page - Fin du page