Mark
my
professor
Hallgatók véleményét idézem a fenti oldalról,
melyet a másodikosoknak az őszi félévben előadott
Elméleti Mechanika A
tárgyhoz fűztek.
A tárgy két szinten folyt, normál ill. szorgalmi
szinten. A kétféle elsős kurzusokat alap ill. emelt szintűnek
hívják, azok külön tárgyak, míg az Elméleti Mechnika A egyetlen
tárgy kétféle szintű kurzussal, ezért használunk itt más
elnevezést. A normál tárgy az elsős alapszintről jöttekre
tekintettel pár éve csökkentett anyagú, de az évfolyam felének
láthatóan még mindig nehéz, az elkeseredett vélemények innen
jöhetnek. Felzárkoztás céljából a félév közepén rendszeres
konzultációt hirdettem, melyet alig használtak ki.
Lazításnak szántam az
eltérést, vagy pedig a sok más tárggyal való átfedésről
beszéltem. De a kritikára oda kell figyelni. Ha szamailag
volt nehezen követhető, az baj lett volna, viszont
többször szavazásra bocsájtottam, megfelelő-e a haladási
sebesség, továbbá konzultációkra többször kínáltam
alkalmakat.
Köszönöm a részletes
visszajelzést.
Igen, a (7.20) tömör,
mindazonáltal szorgalmi fejezetben áll, alatta pedig ott a
magyarázat arról, hogy a kettős integrál kétféle jelölése
azonos tartományt jelent. Csillagos részben talán
megengedhető, s konzultáción meg lehet kérdezni.
Valóban, a HO és a GF
leírása viszonylag tömör. Viszont a HO szerepelt elsős
mechanikán, a Fourier-transzformáció és a GF pedig
matmódszeren, részletesebben, mint nálunk.
Jól érezte meg, a
hodográfban több a mélység, például tisztán geometriailag
fel lehet benne rajzolni a pályaellipszist! Nem mertem
bővíteni az anyagot. Valójában a hodográf ábrára
sincs szükség a levezetésünkhez, illusztrációul tartottam
meg.
Éles szemmel vette
észre, hogy a D'Alembert-elv alulreprezentált. Ez és az
anholonom kényszerek jó példákkal illusztrálva érdekesek
és hasznosak lettek volna, de az anyagmennyiségnek határt
kellett szabnom. Ha később terem hely új témakörnek, ezek
lehetnek az első jelöltek.
Igaz, a (13.51) tömör,
indexekkel kiírtan érthetőbb lenne, de csillagos
fejezetben található, s rá lehet kérdezni konzultáción.
A def. tenzor
bevezetése, benne (20.20), valóban kurta, de ez
természetes is, hiszen elsőben mindkét szinten bevezették
e tenzort! Hasonló kritika ért a feszültségtenzor kapcsán
is -- természetesen nem így kell róluk először
beszélni. De másodszor lehet, rövidebben, kissé más
szemszögből, kitartok amellett, hogy elfogadható középutat
találtam. Aki teljesen elfelejtette az elmúlt félévben
hallottakat, lapozza fel akkori jegyzeteteit. A vektoros
írásmód lehet tömör, de érdemes megszokni, aztán szívesen
válaszolok kérdésekre konzultáción is.
Gratulálok az
átgondolt véleményéhez!
2020-11-04: A jegyzet a félév eleje óta kb 30 oldallal bővült, most már 400 oldal felett van, rengeteg a nem lényeges több 10 oldalas kitérő amiket nehéz kiszűrni. Az órán ritkán esik szó az anyagról, főleg sztorikat mesél. Ez önmagában nem lenne baj ha nem a félév legnehezebb tárgya lenne.
Az emelt szintű anyag szeptemberhez képest decemberre 12 oldallal
bővült, rajtuk jó néhány ábrával a korábbi szöveg szemléltetése
kedvéért. Az előadott terjedelem 360 oldal volt, míg alap szinten
ennél jóval kevesebb, éppen a nehezebb részekkel
csökkentve.
A 400 fölötti oldalszámban függelékek és más elő nem adott rész, nem vizsgaanyag, is benne van. Ráadásul nem A4 oldalakról, hanem A5-ös diaképekről van szó.
Az 52 órára szétosztva emelt szinten 7 dia esik egy-egyre, ez
sok? Alap szinten ennél is kevesebb.
Hatalmas az átfedés az elsős mechanika tárgyakkal, továbbá van
átfedés a tavaszi "matmódszerek"-kel és a párhuzamos
"atomkvantum"-mal. Az új anyag nálunk a fenti terjedelemnél
még kevesebb.
Másodikban a valószínűségszámítás és az optika tárgyakat több diával vetítik, s ott az egész anyag új.
Milyen 10 oldalas kitérők voltak? Az elején néhány fejezet nem
vizsgaanyag, minden más kérdezhető vizsgán, ne szűrje ki.
Magánlevélben írja meg, miket tartott rengeteg, nem lényeges
kitérőnek, őszintén érdekel Az elsős anyag ismétlését érezte
feleslegesnek?
A “ritkán esik szó az anyagról” nagyon humoros. Mit nem magyaráztam el kellően? Több konzultációt tartottunk, ott tetszett kérdezni? Az anyagon kívül a távoktatás technikai problémáiról, az alap és emelt szintek szétválasztásáról volt szó, s néha valóban szakmán kívüli, tanulságosnak szánt, humoros történet is elhangzott, lazításként, éppen azért, mivel nehéz a tárgy. De oda kell figyelnem, ha soknak érezte.
2020-01-19: "Amikor kilenckor
kezdődik a vizsga és az utólsó ember este hatkor végez, akkor
sejted, hogy sokkal több ellátmányt kellet volna vinned."
Az oktató nem teljesen komplett. Vagy netalán e hír nem egészen
igaz?
A szerzője is tudja, hogy nem az végez hatkor, aki kilenckor
kezdte! Az első 4 vizsgázó érkezik kilencre, azután kétóránként
3-3, ha még háromkor is jönnek, akkor az utolsó hallgató valóban
este hatkor fejezheti be a vizsgáját. A sorrend a névsor, minden
hallgató látja a Neptunon, bevált az algoritmus.
Milyen ellátmány? Készülés közben a büfébe is le lehetett menni,
azt viszont elismerem, hogy vizsga közben nem. Vagy nekem akart
hozni ellátmányt? Kedves, de engem nem lehet lekenyerezni!
Nem éheztetem kilenc órán keresztül a vizsgázókat!
A kurzus
végén az emelt szinten valóban sűrűvé vált az anyag, ezért is
álltunk meg röviden lazítani néha. Egyébként a részletes
magyarázatok adására törekedtem, remélem, hogy a félév kis
hányadára vonatkozott a "ledarál".
Érdekes módon a legsűrűbb anyagból is volt néhány jól vizsgázó;
ha el is vesztették az előadás alatt a fonalat, a diasor elég jó
volt ahhoz, hogy a készüléskor tisztázni tudták a kimaradt
részleteket. Azt készséggel elismerem, hogy bizonyosan van a
diákon mit javítani.
Tiltakozom az "össze-vissza ugrál" kifejezés ellen.
Hivatkozáskor valóban ugrottunk, azaz amikor egy előzőleg
ismertetett összefüggést használtunk, hiperlinkkel visszahoztam
a korábbi diát. Ilyen egy-kétszer fordult elő óránként, éppen az
érthetőség kedvéért. Mindazonáltal oda kell figyelnem, ha valaki
ezt sem érezte indokoltnak.
2019-05-09: "Sokat kritizálják a
sajátos stílusa miatt. Nekem szimpi, jó sztoriai vannak, vicces
stb, de mindegy is mert nagyon jó tanár, hihetetlenül
segítőkész, kompromisszum képes és emberséges. A vizsgáin
segíteni akar nem buktatni eddig minden vizsgáján tanultam egy
csomot. Ezert az összes kurzusát elvégeztem! Ha több óráján
vagytok ahol kevesebb hallgató van még közvetlenebb és nagyon
jókat lehet vele beszélgetni. Örülök, hogy sokat tanított engem,
bárcsak több ilyen tanár lenne az egyetemeken."
Túloz, de köszönöm.
2019-03-11: "Évről évre növeli
a megtanulni való anyagot, mintha a hallgatóknak egyre többet
kéne tanítani, az anyag pedig egyre sűrűbb és követhetetlenebb.
Év eleje óta 50 oldallal bővítette az így is hosszú és lexikon
töménységű(de nem színvonalú!) jegyzetét.
,,Nem akkor alkottál tökéleteset, ha már nem tudsz mit
hozzátenni, hanem ha már nem tudsz mit elvenni belőle.”
(Antoine de Saint-Exupéry)"
Irodalmi színvonalú kritika.
Ennek alapján levonhatjuk a következtetést, hogy az oktató
láthatóan minden arányérzékét elvesztette. Hacsak nem a történet
fontos láncszemei hiányzanak a kommentárból!
A vélemény szerzője által hallgatott félévben vált először szét
alap és emelt szintű kurzusokra a tárgy. Melyikre tetszett járni?
Az emelt anyag valóban több, mint a korábbi egyszintű, ezért hívjuk így. Azelőtt az elsős emelt szintről érkezettek nálam gyakran unatkoztak, emiatt többen nem is jártak az előadásokra. Ez is indokolta a kiegészítést emelt szinten, s több jó vizsga jelzi, hogy nem irreális az anyag. Amit valaki nem tudott követni, társaitól és tőlem is kérdezhette, számtalanszor ajánlottam konzultációt, sajnálom, ha meg sem próbálta.
Az alapszint anyaga azonban csökkent a korábbihoz képest! Egy helyen történt pároldalas kiegészítés, a hidrodinamikai részhez, az valóban kissé lexikonszerű, elismerem, még csiszolható. A többi párszáz dián az összefüggések bemutatása és a részletek kidolgozása nagy hangsúlyt kapott. Érdekes, hogy a jegyzetről számos pozitív visszajelzés érkezett szóban hallgatóktól, ha közülük valaki ezt olvassa, kérném szépen az ilyeneket is leírni.
A szintek szétválása előtt azért nem járt be az előadásaimra néhány, elsőben "emelt szintes" hallgató, mivel úgy látták, a jegyzetből is fel tudnak készülni. Ez jelzi, hogy mégiscsak használható, mindazonáltal a véleményt tudomásul veszem, a színvonalat igyekszem emelni.
A szerzőnek igaza van abban, hogy az anyag alapszinten is terjedelmesnek látszik. Csakhogy elsőben már hallgattak mechanikát, másfélszer ekkora teljes óraszámban, valamint matematikai módszereket, mellyel szintén jelentős az átfedésünk. Az elsőben jórészt tárgyalt, bevezető részeket nem hagyhattam ki a tematikából, azt esetleg még rosszabb néven vették volna. A véleményező is tud arról, hogy az átfedő fejezetek a jegyzetben megkülönböztető jelet kaptak, az órán csak felidézzük őket – sok a nem új anyag.
E tárgy az első része a négy féléven keresztül tartó Elméleti Fizika sorozatnak, mely a fizikus képzés gerince. Ez is indokolja az átlagon felüli terjedelmet.
2017-01-05: "A tárgy rendkívül
hasznos, és nem baj, ha bizonyos fogalmakat kétszer is
elmagyaráznak az egyetemi képzés alatt. A rendelkezésre álló
jegyzet jelölésrendszerén lehetne még csiszolni, de egyébként
használható. Engem nem zavart a folyamatos poénkodás, bár
egyesek ezt kifogásolták."
A jelölés azóta javult.
Hogyhogy folyamatos? Néha megszakítottam szakmai magyarázattal is!
2016-12-14: "Egyetértek az
előttem szólóval. Nagyon felkészült és segítőkész, viszont az
idei gyakorlati követelmények nehézségén, a tavalyi másodévesek
is elcsodákoztak, mikor meglátták azokat."
Köszönöm a pozitív visszajelzést; a
gyakorlatok sokat javultak (ezt 2019-ben írom).
2016-12-13: "Az előadás közben van hogy elkalandozik és túl sokáig taglalja a hallgatóság egészségügyi állapotát. Nagyon felkészülten jön az órákra és óra után is szívesen segít ha valami nem volt érthető az előadáson, a gyakorlattal kapcsolatosan is lehet tőle kérdezni ami nagy segítség…"
Igyekszem majd kevésbé kalandozni. Azonban a 2020/21-es globális járvány jelzi, hogy az egészségi állapotuk közügy, különösen ha sokan tartózkodnak egy légtérben, és a kórokozó cseppfertőzéssel terjed.
2016-12-12: "Jó az előadás,
szórakoztató, segítőkész oktató."
Már érdemes volt!
2016-10-13: "Nem! De érdemes beülni hetente
4 óra Stand-up. "
A „Nem!” feltehetően az alábbi véleményre vonatkozott.
Váltig állítom, közben az anyagról is volt szó.
2016-01-27: "Olyan nála
vizsgázni mint ruletten a pirosra tenni, az eredmény teljesen
független tőled.
Az előadása egy katasztrófa... főleg amikor egy két órás
előadást szán az időjárásra.
u.i: Nem azért értékelem rosszra mert nem sikerült elvégezni a
tárgyát, ötösre vizsgáztam.
A rulett hasonlat erős túlzás! Örülhetek, hogy nem orosz
rulettet ír. Vizsgázott nálam egy hallgató, aki jó néhány hibát
vétett, de visszakérdezéseimet követően azokat minden alkalommal
kijavította, az ötöst -- hosszadalmasan -- ki kellett belőle
húzni. Különös vizsga volt, mintha szándékosan játszott volna.
Nem emlékszik arra, hogy végül mindent jól mondott, s a táblakép
is korrekt volt?
Ha ezt olvassák korábbi hallgatóim: tényleg szerencsejátékhoz hasonlított a vizsgám?
Képzelhetik a rulettező
hallgató hozzátartozói és barátai megdöbbenését, amikor azt
hallják tőle, hogy az elméleti fizika oktatója az időjárásról
beszél hosszasan a hallgatóknak. Nem egészen így történt, hanem
a földfelszíni tehetetlenségi erőknek az uralkodó szélirányokat
és a ciklonokat meghatározó befolyását írtam le részletesen,
műholdképekkel illusztrálva. Egyébként az időjárásnak teljes
szakot szentel az ELTE, meteorológusnak hívják.
Marhaságot ne tessék írni!
2015-07-03: "Én akkor
döntöttem el, hogy nem leszek elméleti fizikus, amikor
kijelentette hogy az általa elmondott anyagot már rég tudnunk
kéne [...], és hogy mennyire sajnálja hogy nem adhat le
érdekesebb anyagot. Közben az órán folyton eltereli a témát (a
vállsérülésére) és a kéményseprőjével tárgyal."
Fájlalom a döntését életpályájáról, különösen a saját szerepemet
benne.
Nyilvánvaló volt minden hallgató előtt is, hogy az elsős
mechanika tárgyakkal jelentős az átfedés. Az ilyen részeket
persze nem tudniuk kellett, hanem csupán rövidebben idézthettem
fel azokat. Néha a hallgatósággal meg-megszavaztatom, hogy
kisebb, egyszerű részeket átlépjünk vagy átismételjünk.
Valóban sajnálkoztam néha, igaza van! De a okát is ismerte,
éspedig e másodéves kurzusra kétféle – alap és emelt – elsős
szintről érkeztek hallgatók. Némi túlzással szólva, vagy az
alapon végzetteknek volt túl magas az anyag, vagy az "emeltesek"
unatkoztak.
Teljesen igaz, hogy a technikai anyagot néha fellazítottam
fizikán kívüli sztorival, humorral, szó sincs azonban arról,
hogy az óra idejének jelentős hányada ment volna el ilyennel.
Kis lazítások közbeiktatásával a technikai részből is többet
lehet befogadni. Természetesen jó arányt kell találni a kettő
között, s látom, ez nem mindenki szerint sikerült.
2014-11-16: "Van jegyzet az
előadáshoz, amit kivetít és 1.5 órán keresztül mutogat rajta egy
vakító zöld lézerpointerrel... 10-es skálán a jegyzet minősége
kb 5, emellett rengeteg felesleges [...] van benne, aminek
"ékköve" a folytonos közegek rész. Feszültségtenzor levezetés 2
sorban és társai. Használhatatlan"
Az erős zöld lézert azért szereztem be, mivel jobban látszik, mint
a hagyományos piros, de a hallgatói tiltakozás hatására szeptember
végére visszacseréltem a régire. A fenti vélemény novemberi; az
első két hét után nem járt be?
A "levezetés 2 sorban" előtt pár oldalnyi előkészítés is
szerepelt. Másfelől teljesen igaz, hogy a feszültségtenzort nem
szabad így megismertetni a hallgatókkal. Csakhogy a T. hozzászóló
elfelejti megemlíteni, hogy egy teljes féléves tárgyat hallgatott
előzőleg a folytonos közegek mechanikájáról, amelyben kellő
részletességgel bevezették a feszültségtenzort! Az órámon az
ismert mennyiséget felidéztük és más nézőpontból mutattuk be.
Utoljára érintve 2023. február — Last touched February, 2023
— Touché la dernière fois
Février 2023.
Oldal vége - End of page - Fin du page