Vissza a honlapra -- Back to home page


Vissza az oktatás lapra -- Back to teaching page


GYÖRGYI Géza

Elméleti mechanika A

Tudnivalók az órákról:


Külön indítunk szorgalmi (kurzuskód:1) ill. normál (2) szintű kurzust (a megfelelő gyakorlatok jele 3 ill. 4). Bárki bármelyik szintre jelentkezhet,  a szorgalmit az elsőben emelt szintet végzett hallgatók, valamint az alapszintről érkezett, a szintemelkedéssel járó többletmunkát vállalók számára ajánlom. Az órák anyagát vetítjük, a diasorozat alkotja a jegyzetet.

A tárgy alapköveteménye a normál szintű anyag, a szorgalmi kurzus a magasabb előképzettségű hallgatóknak nyújt kihívást.  Az utóbbi szint nem kötelesség, hanem lehetőség, rendhagyó megoldás a anyagban gyorsabban haladni kívánók számára.

A hivatalos tanrendben a gyakorlatok egy héten belül megelőzték az előadásokat, továbbá két napon is egyfolytában 4x90-es perces óraterhelés volt tervezve -- mindez igen kedvezőtlen lett volna. Ezért a gyakorlatvezetővel órákat cseréltem, s a szorgalmi szint hétfői előadását előbbre hoztuk. A jelenlegi órarend: 

1 (szorgalmi előadás)    --      H: 10:15-12:00 (4.52. Sas Elemér terem), Cs: 12:15-14:00 (062. Gróh terem),
                                 (az utóbbit néha Teams-en tartjuk, megbeszélt időben, erről külön értesítést küldök);
2 (normál előadás)       --      H: 16:15-18:00 (Teams), P: 10:15-12:00 (-1.62. szeminárium);
3 (szorgalmi gyakorlat): --      P: 08:15-10:00 (-1.64. Rybár terem);
4 (normál gyakorlat):    --      P: 16:15-18:00 (4.95-4.96. előadó).



Tudnivalók a jegyzetről:


Nem végleges, a félév során szerkeszthetem, elsősorban magyarázatokkal, ábrákkal bővülhet, míg az anyag nagyjából változatlan.  Innen letölthető PDF-ben. Verziószámot nem hordoz, az időpecsét egyértelműen azonosítja.

Mindkét szinthez ugyanazt a jegyzetet használjuk, a csak a szorgalmi szinthez tartozó részeket (*) jelöli, ezek normál szinten nem kötelezők. A (**)  szakaszok az egyik szinten sem követelmények, de készüléskor érdemes elolvasni azokat. A (⚭) szimbólum utal az elsős tárgyakkal erősen átfedő részekre, (⚭ -e) arra, ha csak emelt elsős szinten szerepelt tudomásom szerint. Az előzmények változhatnak, a hallgatók visszajelzésére számítok.

Az előadás alatt a vetített diákon a címekre, listákra, egyenletekre és ábrákra koncentráljanak. Más szövegeket az előadás alatt ne olvassanak, azért kerültek oda, hogy a diasorozat könyvszerű jegyzetként önállóan is használható legyen. Esetleg  pirossal kiemelt szövegek, új fogalmak olvashatók, ám a szóbeli magyarázaban ezek is szerepelnek, az utóbbit tessék figyelni.

Néhány technikai megjegyzés a PDF fájlról. A diák formátuma fekvő A5, ha Acroread-del nyomtatják, akkor a nyomtatási opciók grafikus felületén az egyik legördülő menüben megadhatják, hogy két fekvő A5 lap kerüljön egy álló A4-re. A hiperhivatkozások a szövegben kékre vannak színezve, ilyen minden hivatkozás az egyenletekre, ábrákra, fejezetekre. Kattintás visz a céloldalra (előfordulhat, hogy az éppen előtte levőre). Az Acroread a hiperugrás után az ALT + "balra nyíl" lenyomására visszavisz a hivatkozó oldalra, ráadásul több egymást követő ugrást megjegyez, s közöttük az ALT + "jobbra/balra nyilak" révén közlekedhetünk. Az Okular PDF-nézőben a SHIFT + ALT + nyilak használhatók. A PDF-nézők eszköztár-lécére is kitehetők az "előző / previous view" és a "következő / next view" gombok.


Tudnivalók a vizsgáról:


A jegyzet a vizsgaanyag, a szinteknek megfelelően. Innen letölthető a tételsor. Az egyes tételek tematikáit nem írtuk ki részletesen, ezek a tartalomjegyzékből visszakereshetők. Terjedelmesebb tétel esetén a vizsgázóval megbeszélem az elvárt, szűkebb tematikát. Jó néhány tétel olymértékben átfed az elsős anyaggal, hogy vizsgatételként nem adom ki (jele ß), de mellékkérdést feltehetek a témájából. A szorgalmi szintű tételeket (*) jelöli, ilyen lehet tétel része is. A A félév végén külön konzultáción a tételeken végigmegyünk.    

Jelenléti időszakban a feleletet táblánál adja elő a hallgató a jegyzeteiből, melyeket a helyszíni felkészülése során vetett papírra.  Távvizsgán a Teams értekezletbe jelentkezett hallgató felkészül, az ezalatt készített jegyzetét lefotózza, velem megosztja, s a részleteit nekem elmagyarázza. A 2021 őszi szemeszter utáni vizsgaidőszakban előreláthatóan személyes vizsgákat tartunk.

A vizsga belépője a helyszínen feltett egyszerű kérdés, amellyel a teljesen felkészületlen hallgatókat próbáljuk kiszűrni, ezzel nekik, a többi várakozónak és nekem is időt takarítva meg. Mentesülnek ez alól azok a hallgatók, akik az alábbi feltételeknek legalább az egyikét teljesítik.
a) Egy legalább 4 pontot, vagy két 3 pontot, vagy három 2 pontot érő gyakorló feladat megoldásának bemutatása (az egyes feladatok 50 dia oldalnál ne legyenek közelebb egymáshoz).
b) Az adott félévben egy newtoni, relativisztikus vagy kvantummechanikai Ortvay versenyfeladatra beküldött megoldása legalább 70 pontot szerzett (hozza másolatban a kitűzött feladatot, a megoldását, és a pontszámok hirdetményét, vagy ezeket az interneten mutassa meg).
c) A legutóbbi Ortvay verseny bármilyen témájú feladatának megoldását adta elő a hivatalos eredményhirdetésen (a verseny honlapjával igazolható).
d) Newtoni, relativisztikus vagy kvantummechanikai témájú dolgozatáról TDK-konferencián előadást tartott egy éven belül (mutassa be a konferencia programját vagy a dolgozatát).

Jegyzetbeli hibák felfedezése a hallgató megítélését a vizsgán javíthatja.

A tételek különböző nehézségi fokúak, mást kap, aki jelest szeretne, mást, aki hármas-négyest, esetleg csak átmenni kíván. Az elképzelésükről a vizsga elején érdeklődöm, mindazonáltal könnyű tételből indulva is lehet jobb jegyet szerezni, csak hosszabb ideig tart. A kiadott tételről szóló felelet után bármely anyagrészből mellékkérdéseket is feltehetek.

Gyors ötös: Ennek két fő fajtája van. (a) Jelest a legrövidebb idő alatt úgy lehet szerezni, ha a hallgató nem az általam előadott anyagból vizsgázik, hanem azon kismértékben túlmenő kérdésemet válaszolja meg táblánál. (Távvizsgánál az írásának "élő közvetítését" a hallgatónak kell megoldania, pl. digitális táblával) Ilyenkor nincs felkészülési idő, viszont segítek a felelet közben, s ha nem megy, akkor presztízsveszteség nélkül tételt kérhet a jelölt és visszavonulhat felkészülni. (b) Tétel nélkül még úgy lehet vizsgázni, ha valaki a jegyzetből egy [7] pontos feladatot írásban kidolgoz; egyfajta Ortvay feladatmegoldásról van szó, lehetőleg numerikus demonstrációval. Értesítsenek előre, melyik hétpontos példát választják.  A vizsga fő része után bármely anyagrészből mellékkérdéseket is feltehetek.

Szorgalmi tételek normál szintű vizsgán: Normál szinten vizsgázó előre kiválaszthat hét nehéz tételt, ezek a csak szorgalmiak (*)  ill.  a nehezebb normál tételek (#), melyek egyikéből kérdezem ki. Legföljebb két # jelű normál tétel vehető be, s a kiválasztott tételek lehetőleg ne csoportosuljanak. Az egyénileg kiválasztott listát teams-ben küldjék el nekem jóváhagyásra.  Mellékkérdést az egész  normál anyagból feltehetek. 

Halasztás: Aki bejelenti a tétel kiadása előtt, hogy nem tud aznap vizsgázni, azt igazoltan hiányzónak hajlandó vagyok bejelölni, és jelentkezhet későbbi időpontra (ha ilyet talál). Aki akart volna, de nem tudott leíratkozni, szóljon nekem, meg sem kell jelennie.


Vissza az oktatás lapra -- Back to teaching page


Utoljára érintve 2022 február – Last touched February, 2022 – Touché la dernière fois Février 2022.